TOP 10 2012 RELEASES:
5. Chronicle
Uitstekende
'kleine' superheldenfilm. Met een budget van 'slechts'12 miljoen is
dit wat mij betreft een veel betere film geworden dan de nieuwe
Spider-man en het laatste deel van de Dark Knight-trilogie. Leuk
detail: geschreven door Max Landis, de zoon van John.
4. The Raid
Hier
heb ik niet veel woorden voor nodig, behalve: kijk, zó maak je een
actiefilm!
3. The Avengers
Er staat een hoop Joss Whedeon in mijn
lijstjes, te beginnen bij The Avengers. Tussen alle superheldenfilms steekt The Avengers
er met kop en schouders tussenuit. De personages, en met name de
Hulk, komen uitstekend tot hun recht. Misschien nog wel belangrijker:
Whdeon laat zien dat we de grimmigheid en het grauwe realisme van
Nolan's Batman helemaal niet nodig hebben: met superhelden kan je ook
gewoon heel veel lol hebben. En zo hoort het ook.
2. The Cabin in the Woods
Weer
Whedon. Weliswaar
niet geregisseerd door Whedon, maar wel naar een script van zijn hand.
Cabin is een film door genrefans en voor genrefans. Slim,
inventief, grappig en met de beste en spectaculairste finale van het
jaar.
1. Hugo
Martin Scorsese geeft een prachtige ode
aan de filmgeschiedenis. Hugo is leuk, lief, warm, vermakelijk én
informatief. En één van de weinige films waarbij ik 3D echt iets
toe vind voegen.
TOP 5 FILM ONTDEKKINGEN:
5. The Killer (1989)
Na
het zien van The Raid had
ik zin in nog meer oogstrelende actie, dus werd het hoog tijd om eens
aan de oude films van John Woo te beginnen. Ik heb ze nog niet
allemaal gezien, maar The Killer heeft
me al overtuigd: wat een choreografie, wat een adrenaline-pompende
uitbarsting van geweld, wat een film. En dat vond Quentin Tarantino
kennelijk ook, want die baseerde zijn Reservoir Dogs
deels hierop.
4. Tombstone (1993)
Deze western uit
de jaren negentig heeft alles: actie, spanning, romantiek en een cast
om je vingers bij af te likken: Kurt Russell, Sam Elliott, Bill
Paxton, Powers Boothe, Michael Biehn, Charlton Heston, Jason
Priestley, Stephen Lang, Thomas Haden Church en een Val Kilmer in
topvorm in misschien wel de beste rol van zijn carrière.
3. Les Diaboliques
Moordmysterie uit 1955, waarin twee
vrouwen een wreed schoolhoofd vermoorden maar vervolgens door
onverklaarbare gebeurtenissen geplaagd worden. Sfeervol, spannend,
goed geacteerd en met een ingenieus plot. Een echte klassieker.
2. Twin Peaks
Een klassieke
serie. Al is de serie lang niet altijd constant en daalt het niveau
in seizoen 2 flink, toch is dit met recht een legendarische serie met
nog steeds een grote fanbase. Heerlijk weird, zoals alleen Lynch dat
kan, maar ook spannend en behoorlijk griezelig. En wat een heerlijk
maffe personages!
Daar hebben we Joss Whedon weer. Ik
weet het, het is eigenlijk raar dat ik deze serie nog nooit eerder
had gezien, zeker als genrefan. Een excuus: ik heb nooit geweten dat
het zo goed is. Whedon weet hoe je sterke en interessante personages
moet creëren, en dat is het sterkste punt van deze serie. Tel
daarbij de prima verhaallijnen, de uitgebreide mythologie en het feit
dat dit gewoon heel erg vermakelijk en verslavend is, en je hebt een
top serie.
FLOP 5 (DE VIJF SLECHTSTE FILM DIE IK DIT JAAR ZAG)
5. The Devil Inside
Weer
eens een bewijs dat goede resultaten in de Box Office nog geen goeie
film garanderen. Ik zou nog wel verder willen vertellen waarom deze
zo slecht was, maar eerlijk gezegd ben ik de film gelukkig al weer
bijna vergeten. Wat ook wel weer genoeg zegt, lijkt me.
4. Intruders
Een horrorfilm die
spannend noch eng is, voortdurend in herhalingen valt, een lelijk
CGI-monster in huis heeft en bovendien een voorspelbaar verhaal met
een twist die je van ver ziet aankomen.
3. Iron Sky
Kreeg
veel bijval op het Imagine Filmfestival, maar het is me een raadsel
waarom. De humor ontstijgt nergens het niveau van, pakweg, een Scary
Movie 4. Afgezaagde
nazi-grappen en beroerde actiescènes maken dit een van de grootste
tegenvallers van het jaar.
2. Villa Captive
Rape
& revenge film die volop ideeën jat, maar er vervolgens niks
goeds mee doet. Tragisch dieptepunt: een acteur die een tenenkrommend
slechte vertolking van een mongoloïde jongen doet.
De
Japanners hebben een naam hoog te houden wat betreft maffe films.
Soms pakt dat heel leuk uit, zoals met films als Machine
Girl, Gothic & Lolita Psycho
of Tokyo Gore Police.
Deze soft-erotische rommel hoort helaas niet in dat rijtje: dit is
stom, saai en lachwekkend, en niet op de goede manier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten