17 dec 2012

Top lijsten 2012 - Martijn

Het loopt weer tegen het einde van het jaar en dan is het ook weer tijd voor lijstjes, en laten wij nu ook erg van jaarlijstjes houden! Daarom hebben we niet alleen een top 10 met 2012 releases (Bioscoop, DVD/Blu-Ray, on demand) maar ook een top 5 films met non 2012 releases die we voor het eerst zagen in dit jaar (top 5 film ontdekkingen) en een top 5 van slechtste films die we dit jaar zagen.


Top 10 2012 releases:


10. Plan C
Verassend, een Nederlandse film in mijn jaarlijst. En dat was deze film dan ook, een grote verassing. Mijn verwachtingen waren niet erg hoog maar ik heb me prima vermaakt met de zwarte humor van Plan C, prima vermaak en het bewijs dat we in Nederland best anders kunnen dan suffe boekverfilmingen. Alleen jammer dat er vervolgens niemand naar kijkt.

9. The Inkeepers
Kudos voor Ty West die in deze tijden nog gewoon z'n eigen ding doet en zoveel tijd neemt voor zijn karakters als hij wil. Toegegeven, ook in The Inkeepers duurt het weer erg lang voordat er iets te griezelen valt maar tot die tijd vervelen de leuke personages nooit. Ik ben alweer benieuwd naar zijn volgende film!

8. John Carter
Door alle publiciteit over de mislukte marketing van Disney voor deze film, hoe verschrikkelijk duur hij was en dat er vervolgens ook maar weinig mensen gingen kijken werd John Carter door veel ook maar gelijk afgedaan als een slechte film. Onterecht, want dit is heerlijk popcorn vermaak die veel meer bezoekers verdiende.

7. Skyfall
Omdat de Bond films dit jaar op Blu-Ray uitgekomen zijn heb ik ze allemaal opnieuw gezien en ik moet zeggen dat ze met Skyfall een goede balans hebben gevonden tussen de moderne films en de klassieke Bond. De film ziet er prachtig uit en wie had verwacht dat een 007 film in de laatste act veranderd in een Siege film?!

6. Cabin in the Woods
Erg grappig hoe er gespeeld wordt met alle horror clichés en een finale die all out gaat. Misschien had ik er wel wat teveel van verwacht door de grote hype er omheen. Toch onbegrijpelijk dat de film een tijd op de planken lag.

5. Sinister
Gezien tijdens een halloween horrornacht waar de film het absolute hoogtepunt was. Uitstekend gebruik van 8mm filmfragmenten en een heerlijk soundtrack die bijdraagt aan de sfeer. Tegen het eind ontkomt de film niet helemaal aan wat cliches maar toch de meest creepy film van 2012.

4. The Dark Knight Rises
Ondanks dat de film het volgens mij niet haalt bij zijn twee voorgangers toch weer een uitstekende volwassen superhelden film.

3. The Grey
Een echte mannenfilm zoals ze niet veel meer gemaakt worden. Heerlijk hoe Liam Neeson zich op latere leeftijd ontpopt als actieheld. De vliegtuigcrash aan het begin van de film doet je je adem inhouden en de paar horrorelementen die film gebruikt, gebruikt ze beter dan menig volbloed horrorfilm.

2. The Raid
Gewoon de beste actiefilm in jaren. Pure, rauwe actie!


1. Beyond the Black Rainbow
Een film die moeilijk te omschrijven is maar denk aan een mix van Argento/Suspiria, Carpenter en Altered States. Erg traag en vaag maar visueel en auditief prachtig en hypnotiserend.


Top 5 film ontdekkingen:


5. The Stuff (1985, Larry Cohen)
Geen idee waarom ik deze nooit eerder heb gekeken eigenlijk. Maar wat een heerlijke satirische horrorfilm. Michael Moriarty is heerlijk op dreef en over de top en steelt de show.
 

4. The Friends of Eddie Coyle (1973, Peter Yates)
Van deze film had ik nog nooit gehoord totdat één van mijn favoriete podcasts er aandacht aan bestede. The Friends of Eddie Coyle is een realistische jaren 70 misdaadfilm over een kleine crimineel, geweldig gespeeld door Robert Mitchum, die in de problemen komt als hij wat te veelhooi op z'n vork neemt.

3. Raw Meat (AKA Deathline) (1972, Gary Sherman)
In de oude metro tunnels onder London waart een moordende kannibaal rond. Aan Inspector Calhoun de taak hem te vinden. Stemmige plaatjes van de verlaten metro tunnels en een smerige kannibaal maar wat deze film voor mij zo genietbaar maakte was de rol van Donald Pleasence, die heeft er duidelijk zin als de sarcastische inspector! Een soort van Engelse Texas Chainsaw Massacre met zo nu en dan een komische noot, en dat werkt wonderwel erg goed.

2. The Devils Sword (1984, Ratno Timoer)
Ook in dit lijstje een Indonesische film op nummer twee. Om de vijf minuten valt je mond open van verbazing dat dit gemaakt is, dat iemand zo veel waanzin in één film kan proppen. Martial arts, fantasy en zelfs wat gore. The Devil's Sword is 90 minuten top vermaak.



1. Seven Samurai/Yojimbo (1958/1961, Akira Kurosawa)
Een ontdekking kun je dit natuurlijk moeilijk noemen maar ik ben er dit jaar eindelijk aan toe gekomen om wat Kurosawa te gaan kijken. Ik kon niet kiezen welke ik de beste vond dus heb ik ze beide maar gekozen. Je moet er even wat uurtjes voor uittrekken maar het is wel puur genieten. Ik ga in 2013 verder met het kijken van Kurosawa, had ik veel eerder moeten doen!

Flop 5 (de vijf slechtste film die ik dit jaar zag)


5. Chernobyl Diaries (2012, Bradley Parker)
Een geweldige setting totaal verkwist. Van alle gave dingen die je met deze sets en locaties kunt doen kiezen ze voor de standaard inteelt mutantjes die de oninteressante personages het leven zuur maken.

4. Dragon Eyes (2012, John Hyams)Zo nu en dan vindt ik een actiefilmpje met Van Damme best lekker. Maar je voelt je wel verneukt als Jean-Claude als eerste op de poster staat en dan maar een heel klein rolletje speelt. Cung Le speelt de echte hoofdrol en z'n vecht scenes zien er puik uit maar acteren kan hij niet en het verhaal stelt ook niks voor.

3. Dark Tower (1989, Freddie Francis)
Na The Stuff had ik wel zin in meer films met Michael Moriarty, maar deze film kan hij zelfs niet redden. Saai, bloedeloos en spanningsloos.


2. Battleship (2012, Peter Berg)
Wat moet je hier over zeggen, want eigenlijk was alles aan deze film gewoon slecht. Oké, de effecten waren bij vlagen best goed. Gelukkig koste de film maar $200.000.000



1. Area 407 (2012, Dale Fabrigar en Everette Wallin)  
Ook bekend als Tape 407. Bewijst dat ook het maken van een fatsoenlijke found footage een kunst is want niemand wil 90 minuten naar hevig schokkende beelden van slecht acterende ruziënde mensen kijken. Ik zet nooit films af maar in één keer uitkijken lukt ook niet met dit gedrocht. En dan dat einde!

2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je het volledig onbekende Beyond the Black Rainbow op de eerste plaats hebt staan. Staat ook in mijn top 10.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is wel een love it or hate film denk ik, maar hij deed het echt voor mij. Alleen het einde voelde wat als een anticlimax.

    Jullie jaarlijstjes volgen vast ook nog?

    BeantwoordenVerwijderen