21 dec 2012

Top lijsten 2012 - Nils

Het jaar zit er weer bijna op, het is kerst en dat betekent dat het tijd is om de beste films van 2012 eens te bekijken. Ik moet zeggen dat 2012 een mooi jaar was voor onze horrorfans met een aantal grote bioscoop releases en een aantal zeer onverwachte kleine films die bij mij flink indruk hebben gemaakt.

TOP 10 2012 RELEASES:


10.  Some Guy Who Kills People
Voor mij de grote verassing van 2012, grappig, goor, en overwacht. Some Guy Who Kills People is anders dan je verwacht en daarom erg leuk.

9. Grave Encounters
Eigenlijk al uit 2011 maar in Europa pas dit jaar uitgebracht. Grave Encounters is de film die ik het meest freaky vond van 2012, het begin van de film oogt heel cheezy en goedkoop maar na 20 minuten slaat het om en de film zit vol schrikeffecten. De meest effectieve film van 2012.

8. Prometheus
Waarom 'maar' op 8, hoewel in Prometheus een van de beste films van 2012 vond, was het niet een van de betere horrorfilms. De film is erg goed en sommige scenes (zonder spoilers) zijn echt heel erg tof en goor, maar de verwachtingen waren gewoon weg te hoog. Neemt niet weg dat ik Prometheus een geweldige film vond vol top-acteurs en prachtige art direction.

7. The Divide
Ook weer zo'n film die vrijwel uit het niets kwam en me met een knoop in mijn maag achterliet. Wat gebeurd er als je een groep mensen maandenlang opsluit in een relatief kleine ruimte, wetende dat de rest van de wereld vernietigd is. Een pyschologische horror over de waanzin van de mens.

6. The Grey
Ik heb Liam Neeson zelden zo goed gezien als in The Grey, een echte stoere mannen film over een groep mannen die een vliegtuig ongeluk overleven in Alaska en daarna aangevallen worden door een groep wolven. De verlatenheid van het landschap is de echte vijand in deze film, een gevecht tegen de natuur en zichzelf. Survival-Horror op zijn best!

5.  Chronicle
Een kleine film met een onbekende cast maar met toffe special-effects. Juist doordat de film als een soort documentaire (wil het geen foundfootage noemen) is geschoten doet de film ten goede. Dit maakt de film een stuk rauwer en natuurlijk realstischer. Chronicle verraste me op alle fronten!

4.  The Woman in Black
Dat de Hammer Horror studios nu echt terug zijn is duidelijk, The Woman in Black is op en tot Britse Horror met een perfecte donkere sfeer vol met schrikeffecten. De film is zeer effectief en Daniel Redcliffe zet een zeer sterke hoofdrol neer. The Woman in Black laat zien dat horror niet altijd vol guts and gore hoeft te zitten.

3. The Cabin in the Woods
Eigenlijk had ik The Cabin in the Woods op 1, maar als je de film voor voor een tweede keer kijkt verlang je zo snel mogelijk naar het tweede deel van de film, op het moment dat ze de lift in stappen. Dit tweede deel maakt Cabin zo heerlijk! Om maar te quoten uit mijn eigen recensie: The Cabin in the Woods is een heerlijk bloederige, gekke, extreme, maar zeker ook erg humoristische ‘rollercoaster ride’ die horror heet!

2. V/H/S
V/H/S had een behoorlijke 'buzz' met mensen die ziek de bioscopen verlieten etc, of dat allemaal gecreeerd is weet ik niet. Had vast te maken met het schokkerige beeld, maar V/H/S is wel DE foundfootage film sinds The Blair Witch Project. 5 korte verhalen, geregisseerd door 5 verschillende regisseurs. Verhalen met goede personages en zeer toffe twists. Hier zijn eigen karakter en eigen manier van filmen. Hoewel ik niet iedere verhaal even goed vond was V/H/S toch wel voor mij een zeer grote verassing en bijna de beste horror van het jaar.


1. The Innkeepers
Ti West heeft zich wat mij betreft als een van de betere nieuwe generatie regisseurs bewezen, zijn film House of the Devil maakte veel indruk en met The Innkeepers zet hij deze lijn voort. Juist door de film een jaren 80 'feel' te geven en langzaam de spanningsboog in te zetten hakt de ontknoping er goed in. Door eerst veel aandacht te geven aan de hoofdpersonen wordt je werkelijk in het verhaal gezogen! Een heerlijk horrorverhaal dat perfect wordt verteld!

TOP 5 FILM ONTDEKKINGEN:

5. Maniac Cop (1988)
Nooit geweten dat Bruce Campbell hier de held speelt. Alles oogt erg campy maar is daarom zo tof. Wederom een 80's film die ik niet eerder zag.

4. Friday The 13th 4: The Final Chapter (1984)
Ben eigenlijk nooit verder dan deel 1 gekomen, maar dit jaar begonnen om de hele reeks te kijken. The Final Chapter heeft een toffe Jason en leuke bijrollen. De special-effects zien er voor het eerst ook goed uit. 

3. Behind the Mask: The rise of Leslie Vernon (2006)
Een hommage aan de horror iconen zoals Jason Voorhees, Freddy Krueger en Michael Myers. Het begint als een documentaire maar eindigt als een echte slasher. Verrassend leuk!
2. Near Dark (1987)
Deze vampierenfilm stond al jaren op mijn lijstje voordat ik hem zag. Wederom een echte 80s film met Lance Hendriksen en Bill Paxton (Aliens). 
Near Dark blijkt toch een van de betere vampieren films te zijn.
1. Halloween 3, Season of the Witch (1982)
Heb altijd alleen maar de Michael Myers films gezien, maar Season of the Witch was me altijd ontgaan. Achteraf blijkt het een erg goede jaren 80 film die het Halloween gevoel goed weergeeft. En het Silver Sham-rock deuntje krijg je dagen niet meer uit je kop!
  
FLOP 5 (DE VIJF SLECHTSTE FILM DIE IK DIT JAAR ZAG)

5. The Devil Inside (2012)
Op het moment dat de film echt los komt en goed wil gaan worden begint de aftiteling! Huh? Mis ik iets? Nog een keer terugspoelen dan maar... nee de film houd gewoon op en legt niks uit. Zonde, want het verhaal is op zich best goed en de sfeer is prima. De uitwerking is helaas teleurstellend.

4. Zombie Apocalypse (2011)
Alle special-effects komen hier uit de computer, op zich niet erg, maar als je het gevoel hebt dat je bijna naar een videogame zit te kijken dan haak ik af.  Ik hou van zombiefilms maar deze is niet aan mij besteed.
3. The Wicker Tree (2010)
Het is blijkbaar een vervolg op The Wicker Man. Maar na 45 minuten heb ik deze film toch echt afgezet. Wat een draak van een film. Het verhaal slaat nergens op, de 'kills' zijn allemaal buiten beeld en het oogt heel cheap allemaal. Nee, deze film voegt echt werkelijk niks toe aan het relli-horror genre.

2. Chernobyl Dairies (2012)
Begint goed en sfeervol maar eindigt in een hoop onzin en lelijke CGI monsters. Bijna nog slechter dan I Am Legend.
1. Iron Sky (2012)
Onsamenhangend en saai. Een film over Nazi's op de maan. Warrig, onduidelijk, niet spannend en oninteressante personages maken deze film een erg lange zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten