20 dec 2012

Top Lijsten 2012 - Nick

Top 10 2012 releases:

10. Himizu
Sion Sono kan bij mij niets fout doen, hij heeft zijn eigen stijl ontwikkeld op alle vlakken en deze film over een groepje opmerkelijke personages in de nasleep van de 11 maart aardbeving/tsunami is meer dan de moeite waard.

9. The Cabin in the Woods 
Een film met veel voor- en tegenstanders, ik ben ongetwijfeld een voorstander, en als het goed is zijn de meeste horrorliefhebbers dit ook wel.

8. 21 Jump Street
Vrij onorigineel en heeft niets meer om het lijf dan comedy, maar doet op dit vlak toch ontzettend veel goed. Ik had toch echt nooit verwacht dat Channing Tatum zo grappig zou kunnen zijn.

7. Kotoko
Shinya Tsukamoto die weer eens lekker zijn eigen ding doet. IJzersterk acteerwerk van zangeres Cocco en ontzettend verontrustende scènes. Over een alleenstaande moeder die langzaamaan gek wordt en allerlei dingen ziet die er niet zijn. Absoluut geen film voor ouders van jonge kinderen.

6. Monster’s Club
Ontzettend sfeervolle film die zicht richt op de overpeinzingen van een Japanse versie van de ‘Unabomber’ in een besneeuwd hutje. Toshiaki Toyoda bewijst zichzelf weer als misschien wel de meest interessante actieve Japanse regisseur.

5. Chapiteau Show
Mijn grootste verrassing op het IFFR, Russische mozaïekfilm van 3,5 uur, 4 verhalen die elkaar kruizen. Met als thema allerlei verschillende soorten interpersoonlijke relaties is er voor iedereen wel een personage om zich in te herkennen. Daarnaast ook heel komisch.

4. The Raid
Een van de puurste en hardste actiefilms aller tijden. Punt.

3. Shokuzai
Eigenlijk een Japanse miniserie maar gezien hij op internationale festivals draait (en geregisseerd is door Kiyoshi Kurosawa [Pulse, Cure, Tokyo Sonata] mag hij wel meetellen. Duistere thriller over de nasleep van een moord op een klein meisje. We volgen in een vijftal episodes de levens van haar 4 vriendinnetjes en haar moeder, 15 jaar na het incident waarvan de dader nooit is opgepakt. Met een ijzersterke cast weet dit gemakkelijk 4,5 uur lang weet te boeien.

2. The Perks of Being a Wallflower
Hoewel ik vaak het gevoel had het allemaal al wel eens gezien te hebben (o.a. Garden State), weet deze film toch zeker sterk te ontroeren, mede dankzij de charmante soundtrack maar vooral ook door leuke chemie tussen de castleden.

1. The Dark Knight Rises
Het is moeilijk te ontkennen, dit is de ideale afsluiter voor een geweldige trilogie. Nog altijd verre van een perfecte film maar toch, grandioos.

Top 5 film ontdekkingen (voor het eerst gezien in 2012):

5. Getting Wild With Our Monkey (Hideaki Sunaga, 2002)
De titel sprak me al direct aan, en deze knotsgekke film is dan ook net zo vreemd als je verwacht. Het is moeilijk uit te leggen waar hij over gaat anders dan een semi-roadtrip waarin de hoofdpersoon een boel outcasts tegen het lijf loopt. Stuk voor stuk geniale personages, en dan ook nog een random aapje, wat wil een mens nog meer eigenlijk.

4. Hamlet (1996, Kenneth Branagh)
Een Shakespeare-verfilming die van begin tot eind trouw is aan het originele script en daardoor ook 4 uur duurt. Zoals verwacht kan worden is alles heel theatraal opgezet, en vooral ook het acteerwerk van Branagh is uiterst gepassioneerd. Geloof me, het is allemaal veel minder saai dan het klinkt.

3. Memories of Murder (2003, Joon-Ho Bong)
Een Zuid-Koreaanse film die ik al lang heb willen kijken, als er iets is dat Koreanen goed weten te doen zijn het wel (actie-)thrillers. Boeiend van begin tot eind en hij had me niet lang genoeg kunnen duren.

2. Villain (2010, Sang-il Lee)
Een toch wat onderbelicht Japans modern meesterwerk wederom over outcasts in de Japanse samenleving. Een jongen pleegt per ongeluk een moord maar dit blijft geheim, we zien hoe hij leeft met de schuld maar een tijd later, net wanneer hij zijn leven weer oppikt komt het weer naar boven drijven. Duister en dramatisch.



1. Sunrise: A Song of Two Humans (1927, F.W. Murnau)
De mooiste stille film die ik ooit gezien heb. Visueel geweldig en het heeft een magisch gevoel van romantiek. Zijn tijd ver vooruit en vandaar een van de beste films aller tijden.

Flop 5 (de vijf slechtste film die ik dit jaar zag)


5. Gap in the Skin (2005, Takahisa Zeze)
Van de regisseur van mijn #2 favoriete film aller tijden (Heaven’s Story), maar dit is heel andere koek. Een compleet nutteloze oersaaie pinku, de enige goede momenten zijn misschien de omgevingshots.

4. Born (2007, Richard Friedman)
Dit is het soort slechte horrorfilm die ik vroeger altijd uit de videotheek meenam en achteraf dacht ‘Zo, dat was geldverspilling’, gelukkig dit keer geen geld verspild.

3. The Cave (2005, Bruce Hunt)
Ik weet niet eens meer waar hij over ging, alleen dat ik hem crap vond. Een soort wannabe-The Descent?

2. Bucky Larson: Born to Be a Star (2011, Tom Brady)
Normaal kan ik me altijd wel vermaken met comedyfilms uit het Sandler-kamp; Grandma’s Boy en Strange Wilderness zijn enkele van mijn grootste favorieten. Dit is helaas pure ongrappige onzin, maar gelukkig schrikt de achterlijke cover de meeste mensen al af.

1. Tokyo X Erotica (2001, Takahisa Zeze)
Ook weer van Zeze, toch wel apart wat voor een onzin deze man heeft gemaakt voordat hij zijn epos Heaven's Story maakte (waarvan ik anderhalf jaar later nog altijd op een dvd release van wacht..). Ik keek hem eigenlijk ook (eerlijk waar) voor studie-doeleinden, maar het bleek compleet nutteloos en volledige tijdverspilling, zoals de meeste Japanse pinku films.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten