17 dec 2012

Top lijsten 2012 - WOOF!


TOP 10 2012 RELEASES:


Ik heb dit jaar geen enkele film uit 2012 gezien. Ik kom in 2032 hier op terug...


TOP 5 FILM ONTDEKKINGEN:


5. Naked Lunch (1991, David Cronenberg)
Ik ben ontzettend onder de indruk van deze film. De fantasie komt natuurlijk voort uit de creatieve geest van de auteur William S. Burroughs, maar de verbeelding van dit onmogelijk te verfilmen boek is fantastisch.

4. Attack of the Beast Creatures (1985, Michael Stanley)
Ik zal nooit beweren dat dit een goede film is, maar net als Naked Lunch heeft deze film mij weten te verbazen. Alles is slecht aan deze film, maar des te meer entertaining. De hoofdrolspelertjes van deze film stelen de show en je zit zonder te zeuren een uur lang te wachten, tot ze weer tevoorschijn komen. Vergeet Black Devil Doll from Hell en Chuckie en verwelkom The Beast Creatures in de Horror Doll of Fame!

3. Black Christmas (1974, Bob Clark)
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik deze film pas dit jaar heb bekeken. Ik was de film nooit op VHS tegen gekomen, maar had altijd wel de goedkoop uitziende DVD-uitvoering op Warner. Na het zien van deze klassieker was ik meteen verkocht en bevestig hierbij zonder twijfel zijn status.

2. The Pyjama Girl Case (1977, Flavio Mogherini)
Deze Italiaanse giallo valt eigenlijk tegen. Het is voor mij 1 scene die de gehele film toch de moeite waard maakt. Er is onduidelijkheid omtrent de identiteit van een zwaar verbrand vrouwenlichaam. De politie komt met het fantastische idee om het lijk in een glazen kist te etaleren om vervolgens de gehele lokale bevolking uit te nodigen, in de hoop dat ze herkent wordt. Dit lugubere gegeven wordt prachtig in beeld gevangen.


1. Trash (1970, Paul Morrissey)
Rauw en uitzichtloos verhaal van een drugsverslaafde, waarin pretty-boy Dallessandro over meer dan oppervlakkig talent blijkt te beschikken

FLOP 5 (DE VIJF SLECHTSTE FILM DIE IK DIT JAAR ZAG)


Aangezien ik bijna alleen maar slechte films kijk, is de keuze lastig te maken. Ik ben er dan ook maar tot 3 gekomen.

3. Society (1989, Brian Yuzna)
Ik had mij zeer verheugd op het zien van deze film, maar hij viel zwaar tegen. De fantastische elementen zijn redelijk te verteren, maar het knullige scenario en acteerwerk doen afbreuk aan het geheel. Sowieso vindt ik Yuzna bijna altijd tegenvallen, maar ik blijf de goede hoop houden dat talent toch besmettelijk is.

2. Hora (2009, Reinert Kiil)
Wat een slappe film. Grote verwachtingen worden gecreëerd als je je waagt aan het Rape and Revenge genre, maar op alle fronten valt het tegen. Gelukkig heb ik vernomen dat de film 'achter' Hora, "Inside the Whore", een stuk beter is. Ik kan het alleen nog niet zelf bevestigen...   


1. Burke and Hare (2010, John Landis)
De man die door horrorfans over de gehele wereld op handen wordt gedragen, John Landis, is terug met een humoristische horrorfilm met in de hoofdrol Simon Pegg. Succes gegarandeerd! Toch? Niet in mijn beleving. Ik heb altijd grote twijfels gehad bij de films van Landis. Iedereen vindt ze fantastisch, maar ik zie het niet. Het doorzichtige gewaad van de keizer blijft voor mij onzichtbaar en deze film bevestigd dit wederom. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten